Mazda MX-5 2016 legasi yang dinantikan

By  |  0 Comments

MX-5_Miata_16

Pemerhati dan peminat industri automotif global memang menantikan model ini diperkenalkan secara rasmi. Dan akhirnya Mazda mengambil keputusan untuk mendedahkan model roadster dua tempat duduk ini pada umum malam semalam.

Mazda MX-5 2016 bagaikan kemunculan yang dinantikan. Apatah lagi model sebelum-sebelumnya telah berjaya mencatat jualan yang tinggi bagi kenderaan jenis roadster di seantero global dengan mencecah 940,000 unit. Maka penghasilan MX-5 2016 ini pastinya dianggap sebagai kesinambungan legasi bagi Mazda di dalam menghasilkan model roadster yang amat digemari.

MX-5_Miata_18

Dengan ukuran 3,915mm panjang, 1,730mm lebar dan 1,235mm tinggi, MX-5 2016 ini direka 105mm lebih pendek, 10mm lebih lebar dan 10mm lebih rendah berbanding dengan model sedia ada. Pengurangan dimensi ini secara tidak langsung turut mengurangkan beratnya sebanyak 100kg bagi menampilkan ketegaran yang luar biasa.

MX-5 2016 ini turut menampilkan pentafsiran semula rekaan Kodo yang diperjuangkan oleh Mazda. Pada bahagian hadapannya, ia menampilkan lampu utama dengan bentuk badam dan gril besar di bahagian bawahnya.

Malah garisan yang memiliki karakter tersendiri melintang di antara pemegang pintu hingga ke gerbang tayar belakang, sebelum tersambung pada lampu belakang. Manakala plat nombor pula diletakkan pada bampar bawah yang pertama kali diterapkan untuk model MX-5.

MX-5_Miata_17

Manakala bahagian kabinnya hanya tampil dengan rekaan serba ringkas dan tidak sarat. Hanya dengan tempat duduk separuh lekuk (bucket seats), roda stereng tiga-jejari, tuil gear yang pendek dan juga brek tangan manual.

Bahagian kokpitnya juga kelihatan ringkas dengan kehadiran papan pemuka yang minimalis dengan tiga butang kawalan bagi penghawa dingin dan pusat corong udara mendatar. Selain itu, ia turut menampilkan sistem hiburan MZD Connect.

MX-5_Miata_23

Biar pun mahu mengurangkan beratnya, ia tidak menggunakan material yang mahal seperti aluminium dan gentian karbon. Ia masih menerapkan teknologi SkyActiv yang diperjuangkan oleh Mazda untuk semua model baharu kenderaannya.

Bagi sistem suspensi, ia disokong oleh double wishbone untuk bahagian hadapan dan multilink bagi belakang. Mazda turut mendakwa, jentera ini mempunyai keseimbangan berat yang sama rata.

Bakal dijanakan oleh enjin aspirasi-biasa dengan SkyActiv-G suntikan terus bahan api, tetapi tidak dimaklumkan kapasiti enjinnya. Bahkan Mazda masih merahsiakan kuasa maksimum dan tork yang mampu dihasilkan oleh enjin terbabit termasuk banyak lagi perincian yang tidak dinyatakan setakat ini.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *