Ford mempertingkatkan ciri keselamatan untuk semua varian Ranger di Malaysia

By  |  0 Comments

Ford Ranger's class-leading towing, payload and water-wading capabilities

Ford Ranger kini telah mempertingkatkan lagi ciri keselamatan untuk semua variannya bagi pasaran Malaysia. Ciri-ciri keselamatan yang dipertingkatkan merangkumi Electronic Stability Program (ESP) dan cagak ISOFIX untuk tempat duduk kanak-kanak pada varian Wildtrak, serta XLT dan XL Double Cab.

Menurut Pengarah Urusan, Pasaran Membangun Malaysia dan Asia Pasifik, Ford Motor Company, David Westerman, memandangkan keselamatan merupakan keutamaan dalam setiap kenderaan Ford, maka dengan adanya penambahbaikan ini, Ranger telah menambahkan kelayakannya sebagai pikap yang paling selamat dalam pasaran.

Jika sebelum ini hanya Ford Ranger 3.2L Wildtrak yang memiliki ESP, namun kini ia telah menjadi ciri keselamatan standard pada semua varian Ranger di Malaysia.

ESP merupakan sistem keselamatan aktif yang meningkatkan tahap kawalan pemandu dalam apa jua keadaan, memaksimumkan cengkaman kenderaan dan kestabilan sama ada di atas jalan biasa mahupun off-road. Ia mengguna pakai alat-alat pengesan termaju untuk sentiasa memantau jalan yang dilalui oleh kenderaan.

Apabila ESP mengesan kenderaan mengalami masalah oversteer atau understeer, sistem ini secara automatik mengurangkan kuasa tork enjin dan/atau membrek pada roda-roda tertentu untuk menstabilkan kenderaan dan membantu ia kekal di laluan sepatutnya.

Ciri ini sangat berguna terutama di atas jalan yang licin, apabila pemandu terpaksa mengubah laluan secara tiba-tiba untuk mengelak kemalangan, atau kenderaaan hilang cengkaman atau pecutan ketika mengambil selekoh.

New frontal airbags for the driver and passenger in Wildtrak, XLT and XL Single and Double Cab

Bukan itu sahaja, varian Ranger XL kini didatangkan dengan sistem brek anti-kunci (ABS). Ditambah dengan ciri Gravel Road Logic, ia membantu mengurangkan jarak membrek di atas permukaan jalan licin yang biasa ada di negara-negara yang memiliki jalan tidak sempurna.

Sistem EBD (Electronic Brake force Distribution) pula memaksimumkan kuasa membrek yang digunakan pada roda belakang ketika beban kenderaan berubah untuk mengekalkan kestabilan yang optimum.

Model Ranger Wildtrak serta XLT dan XL Double Cab juga kini dilengkapi ISOFIX untuk tempat duduk kanak-kanak. Ford juga telah menambah tali pinggang keledar tiga poin dan perehat kepala untuk tempat duduk tengah di belakang untuk menambah keselesaan serta keselamatan.

Enhanced safety features include Ford’s Electronic Stability Program (ESP) across all variants and ISOFIX mounts

Beg udara baharu untuk pemandu dan penumpang hadapan yang sebelum ini hanya dipasang pada varian Ford Ranger XLT dan Wildtrak, kini sudah dipasang pada varian XL Single Cab dan Double Cab.

Sebagai tambahan, semua varian Ranger kini menampilkan teknologi Ford BeltMinder yang menjadi ciri standard pada varian Wildtrak dan ia mengingatkan penumpang hadapan supaya memakai tali pinggang keledar melalui bunyi amaran.

Ranger juga telah dibina untuk memberi pelindungan kepada pejalan kaki. Versi XL dan XLT yang telah dinaik taraf kini termasuk reka bentuk bampar hadapan yang mengandungi material penyerap tenaga, ciri yang wujud dalam Wildtrak.

Penambahbaikan lain yang telah dilakukan ke atas varian Ranger XL Single Cab termasuklah bampar belakang dan rim besi bersaiz 16 inci.

Sementara varian Single Cab dan XL 4×2 Double Cab Lo-Rider kini dilengkapi radio serta dua unit pembesar suara.

Ruang dalaman Ranger membawakan keluasan ke tahap yang baru untuk pengalaman terbaik memiliki sebuah trak pikap kompak. Dibina dengan kepakaran kejuruteraan global Ford, ia dilengkapi teknologi-teknologi pintar, termasuklah ketersambungan Bluetooth® dengan Kawalan Suara (Voice Control) dan ciri Kawalan Suhu Dua Zon.

Harga baharu untuk varian Ranger yang telah ditambah baik adalah seperti berikut :

3.2L Wildtrak AT RM117,488
3.2L XLT MT RM98,641
2.2L XLT AT RM96,688
2.2L XLT MT RM89,788
2.2L XL 4X4 MT RM80,588
2.2L XL 4X2 MT Lo-Rider RM68,888
2.2L XL 4X4 MT Single Cab RM71,788

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *